For å spikre budsjettet for året som kommer må mindretallsregjeringen Støre søke støtte i Stortinget. Det er nå kampen om midlene virkelig begynner. Har du planen klar
Finansminister Slagsvold Vedum spår lysere tider og lover nordmenn mer å rutte med på vei inn i det nye budsjettåret. I tillegg til å lette trykket på lommeboka til folk flest gjennom avgifts- og skattelette, satser regjeringen stort på forsvar, politi og helse i sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Men selv med økt oljepengebruk stiller budsjettprosessen krav til harde prioriteringer når pengesekken skal fordeles. Derfor er det helt sentralt at du blir sett, hørt og forstått i det videre arbeidet med å få akkurat din sak inn i neste års budsjett.
Hvordan påvirker du statsbudsjettet?
Statsbudsjettprosessen kan på mange måter sees som et spill, med møter i gangene, folk som snakker sammen, medieutspill, kampanjer og støy. For å trenge gjennom lydmuren og få din sak på politikernes dagsorden, kreves det engasjement, standhaftighet, tålmodighet og hardt arbeid.
Første steg etter budsjettfremleggelsen er budsjetthøringene. Vil du være med, må du søke om plass. Søknadsportalen åpner først når budsjettet er lagt frem. Mange søker, men ikke alle får være med. Og her er det ofte korte, korte søknadsfrister. Du må forklare hvorfor akkurat du bør få være med og henvises til både budsjettkapittel og -post. Kommer du gjennom nåløyet, må budskapet ditt presenteres kort og presist på tre minutter.
Digital kommunikasjon kan være svært effektivt
Men å påvirke statsbudsjettet handler om mer enn bare høringer. Effektiv kommunikasjon i digitale og sosiale medier kan gjøre stor forskjell.
Politikere og beslutningstakere er som alle oss andre: De leser, mottar og søker etter informasjon i digitale kanaler. Målrettet digital kommunikasjon kan hjelpe deg med å få oppmerksomhet på de riktige arenaene, til rett tid og overfor de riktige beslutningstakerne.
Slik kan vi hjelpe deg
Pressure er Norges ledende byrå på digital politisk påvirkning. Vi har bred erfaring med budskapsutforming, innholdsproduksjon og målrettet annonsering som når frem til de rette mottakerne. Det gir muligheter til å forsterke redaksjonelle oppslag, eller til å ta grep om egne kanaler, hvor premisset kan settes selv.
Er du bekymret for at forslagene i statsbudsjettet vil påvirke din virksomhet? Vil du ha hjelp til å bli sett, hørt og forstått av de som bestemmer?
Ta kontakt med Christian Laland for en uforpliktende prat.