Så var vi her igjen da. Enda et nytt sosialt medium som skal lastes ned og øke den gjennomsnittlige skjermtiden til alle som er interesserte i politikk, debatt og samfunnsliv.
Helt siden den selverklærte ytringsfrihetsforkjemperen og mangemilliardæren Elon Musk kjøpte den populære mediekanalen Twitter, har misfornøyde brukere forsvunnet fra plattformen. Oppkjøpet fra verdens rikeste mann markerte uten tvil et dramatisk skifte – ikke bare i brukeropplevelse og navnebytte (til X), men i verdimessig forankring. Mens noen omfavner den nye retningen, ser andre behovet for å emigrere.
Trumps valgseier sender brukere vekk fra X
Etter at Elon Musk var en aktiv bidragsyter i å hjelpe Donald Trump tilbake til Det hvite hus, har mange for alvor fått nok av hans heleide X-imperium. Plattformen, som tidligere ble ansett som en viktig arena for journalister, organisasjoner og offentlige institusjoner, blir nå forlatt fordi ekstremt innhold fyller en stadig større del av feeden.
Flere brukere har i lengre tid klaget på manglende moderering og aggressive algoritmer, og opplever at innholdet på kanalen fylles av mer rasisme, vold og porno. Mange brukere forlot plattformen allerede da det ble kjent at Musk tok over, men det er først etter den knusende Trump-seieren at brukerflukten i Norge skjøt fart.
Fra dommedag til allsang på blomstereng
Nå seiler Bluesky opp som det beste alternativet for engasjerte online-debattanter. X-konkurrenten får nå én million nye brukere hver dag, melder de, og har klatret til 3. plass på topplisten i App-store i Norge. Bluesky kjennetegnes av å ha en vennligere tone, et bedre debattklima og en tryggere behandling av data og personopplysninger. Rett og slett en snillere versjon av X, litt som Twitter var før Musk kom på banen.
Mange ihuga Twitter-fans beskriver Bluesky som nettopp «gamle-Twitter» og mimrer tilbake til da det gikk an å ha saklige diskusjoner om enten politikk, sport eller kultur uten å bli møtt med drapstrusler eller anklager om å være for woke. Det visuelle uttrykket til Bluesky forklarer også hvorfor nostalgien oppstår, da appen er utformet så å si identisk slik Twitter så ut tidligere.
Det er kanskje ikke så rart at Bluesky ligner gamle-Twitter, for det er de samme folkene som står bak den nye plattformen. Bluesky ble først satt i gang som et forskningsprosjekt i 2019 av Twitter-gründer og daværende administrerende direktør Jack Dorsey. Før Musk kjøpte plattformen for 44 millioner dollar, løsrev prosjektet seg som et eget selskap. I 2023 ble en beta-versjon av Bluesky åpnet opp for publikum og for å bli en del av felleskapet måtte man bli invitert inn. Nå er appen åpen for alle.
Hvordan skiller Bluesky seg fra X?
Dorsey og gründerne bak Bluesky forteller at hensikten bak plattformen er at brukerne skal ha mer kontroll over sin egen brukeropplevelse og sine egne data. Alle brukere kan eksempelvis sette sammen sin egen nyhetsstrøm i større grad. Kanalens algoritmer nedprioriterer heller ikke lenkedeling, som er en fordel for journalister og andre som gjerne ønsker å bruke sosiale medier til å spre informasjon og trekke folk videre inn til andre nettsider der de kan lese mer.
Bluesky-skaperne er også opptatt av at plattformen skal ha en demokratisk forretningsmodell når det kommer til annonsering og eierstyring. De forklarer at de ikke tar i bruk algoritmer som har til hensikt å holde deg lengst mulig på plattformen. Formater og funksjonaliteten på Bluesky er gjenkjennelig fra Twitter, der man kan publisere og kommentere innlegg med 300 tegn til disposisjon. Den kjente stilen er nok også grunnen til at brukerne rømmer til akkurat Bluesky, og ikke andre Twitter-kopier som Mastodon eller Meta sin versjon Threads.
Bør du logge deg på Bluesky nå?
Det korte svaret er ja. For alle som er interessert i å påvirke politikk, delta i diskusjonene bak nyhetsbildet og spre budskapene sine til journalister og politikere kan Bluesky være en interessant kanal å følge i tiden fremover. Som organisasjon og meningsbærer kan det derfor være lurt å opprette en bruker på plattformen nå, for å sørge for at ingen andre tar brukernavnet man ønsker seg.
Skal man tro Bluesky-grunnleggerens formål med kanalen, med bedre databehandling og demokratisk algoritmestyring, kan plattformen være et friskt pust i en ellers mørk digital sfære. Til sammenligning med X, TikTok og Meta, som alle blir hyppig kritisert for alt fra datalagring og personvern til favorisering av enkelte politiske synspunkt, er det også enklere etiske vurderinger når det kommer til tilstedeværelse på kanalen.
Flere interessante profiler fra norsk politikk og media har flyttet seg fra X og over på Bluesky de siste ukene. Eller, de sier i hvert fall at de skal vekk fra X. Om Bluesky blir det neste store, er vanskeligere å spå. Under pandemien gikk flere eksperter og journalister hardt ut og meldte at Clubhouse var kanalen som skulle revolusjonere sosiale medier-landskapet i Norge. Og vi husker alle hvordan det gikk. Eller kanskje du har glemt det?