Hva bør norske virksomheter lære av det digitale valget i USA?
.
.
Kl.
Foto:
Eivor Eriksen og Ronja Sagstuen Larsen

Hva skjedde egentlig i den digitale valgkampen i USA, og hva kan vi lære av kampanjene her hjemme? Pressure reiste til statene for å ta et dypdykk i den digitale valgkampen, og tar med seg kunnskapen hjem til det norske valget.

Med politisk påvirkning på digitale og sosiale medier som vårt hovedfelt, har det vært helt naturlig å følge den amerikanske valgkampen tett. Derfor var vi selvsagt til stede i USA under landets kanskje viktigste valgkamp noensinne.  

Årets presidentvalg satt en ny presedens for sosiale medier og digitale kanalers rolle i en politisk kampanje. Med få TV-debatter og liten tillit til de store mediekonsernene på tvers av partitilhørighet, ble skreddersydde budskap, målrettede aktiviteter og kreativt innhold i sosiale medier viktigere enn noen gang.  

TikTok, podkaster, rekordhøye annonsebudsjetter, Truth Social og Bluesky, Elon Musks America PAC og Taylor Swifts og Beyonces politiske kapital – alt utgjorde en del av det komplekset som avgjorde hvem som ble verdens viktigste statsleder.

Meningsmålingene viste så og si dødt løp i flere måneder før valget. Likevel gikk Trump av med en overlegen seier. I tillegg til å få godt over de påkrevde 270 valgmennene, tok Trump både senatet og representantenes hus. Selv om fintellingen fortsatt pågår, ser Trump også foreløpig ut til å ta den mytiske "the popular vote" – et viktig symbolsk poeng for enhver president. Amerikanernes tale er klar på tvers av både kjønn, demografi og bakgrunn – de valgte alle Trump i mye større grad enn det de store mediehusene og analytikerne klarte å forutsi.

Mens Kamalas håpefulle digitale kampanje imponerte på hjemmebane, var det Trumps mer dystopiske, men også folkelige og lettbeinte, retorikk som vant frem. Hva kan vi lære av verdens viktigste kampanjeteam? Hva var de avgjørende faktorene? Hvilke trender kan vi se? Og hvordan påvirker det kampanjer på sosiale medier her i Norge?

Pressures dyktige rådgivere tar turen til din virksomhet for å gi de ferskeste analysene rett fra statene.

🤳 Marie Nygaard Sørlien er seniorrådgiver i Pressure. Under årets valg besøkte hun både den kritiske vippestaten Pennsylvania og maktens senter i Washington, D.C. Her møtte hun med lokale kampanjekontorer og de digitale ekspertene som har drevet verdens viktigste valkamp. I D.C. fikk hun også selskap av tidligere toppdiplomat og nå spesialrådgiver i Kruse Larsen, Kåre R. Aas, og rådgiver i Pressure, Vilde Friis Ruud.  

🤳 Henrik Nilssen Dale er seniorrådgiver i Pressure. Han spilte en sentral rolle i etableringen av Høyres digitalavdeling og har tidligere jobbet som digitalrådgiver for både bedrifter og politikere i Washington, D.C. Han har en sterk interesse for amerikansk politikk og valgkamp, og holder foredrag om digital politisk kommunikasjon, strategisk posisjonering og påvirkningsarbeid i digitale og sosiale medier.

Sammen deler de sine lærdommer fra USAs digitale valgkamp, og forklarer hvordan det norske politiske landskapet frem mot valget i 2025 påvirkes av presedensen satt med det amerikanske valget.  

Om dette høres relevant ut for deg og din virksomhet, så ta gjerne kontakt på marie.soerlien@pressure.no. Du kan også fylle ut skjema nedenfor, så hører du fra oss.

Pressure hjelper deg med å bli sett, hørt og forstått. Våre rådgivere bruker sin ekspertise for å hjelpe deg med å nå dine mål – som kan kreve engasjement hos store folkemengder, eller påvirkning av en liten håndfull beslutningstakere.  

Sammen skaper vi verdi for din virksomhet, enten det handler om å sikre politiske gjennomslag, ta en posisjon eller bygge organisasjon.

Meld deg på
Kurs:
Hva bør norske virksomheter lære av det digitale valget i USA?
Tid:
Pris:
kr ekskl. mva.
Jeg ønsker å bli kontaktet

Dette virker interessant. Jeg vil gjerne vite mer om hvordan dette kurset kan passe for meg og min virksomhet.

Takk for at du tok kontakt. Du hører fra oss!
Ops, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Har du spørsmål?
Ta kontakt med
Marie Nygaard Sørlien
919 06 597
marie.soerlien@pressure.no